Regeneracja sił i detoks w saunie

warto udać się do sauny
Udostępnij

Większość z nas chociaż raz w życiu weszła do sauny i poczuła na własnej skórze te 90 – 100 stopni. Możemy się tam porządnie wygrzać i odpocząć. Odpowiednia długość sesji, ich ilość, a także okoliczności mają ogromne znaczenie i mogą przyczynić się do znacznej poprawy Twojej kondycji i samopoczucia. W tym poście przedstawię kilka ważnych informacji, które mogą Ci się przydać w trakcie korzystania z sauny, a także wyjaśnię dlaczego warto się do niej wybrać. Mam nadzieję, że ktoś przy okazji czytania skusi się, aby spróbować tej metody relaksu.

Jak często chodzić do sauny i przy jakich okolicznościach?

Część osób uważa, że do sauny powinno wybrać się maksymalnie 2,3 razy w tygodniu. Ja uważam, że jeżeli czujemy się dobrze, do sauny możemy chodzić nawet codziennie. W szczególności tę formę relaksu powinniśmy wybrać w godzinach wieczornych, po pracy lub treningu. Dzięki późniejszej godzinie nie tylko zrelaksujesz się po całym dniu, ale również unikniesz ogólnego zmęczenia i senności, jakie towarzyszą po wyjściu z sauny.

Jakie korzyści może przynieść regularne korzystanie z sauny?

W Finlandii przeprowadzono badania statystyczne, a ich ogólny wniosek brzmiał „… pomimo że nie jesteśmy pewni dlaczego osoby, które często korzystają z sauny, żyją średnio dłużej (może być to związane z przebywaniem w gorącym pomieszczeniu, spędzaniem większej ilości czasu na relaks w życiu) to na pewno czas spędzony w saunie nie jest czasem straconym„.  (link do przeprowadzonego badania) To bardzo ogólny wniosek, który jednak można poprzeć listą korzyści wynikających z regularnego przebywania w saunie. Oto te najważniejsze:

  • Usuwanie toksyn z organizmu, które mogą powodować choroby, tycie, brak energii i złe samopoczucie.
  • Wydalanie nadmiaru soli z organizmu, dzięki czemu zmniejszamy ryzyko nadciśnienia oraz powstawania kamieni nerkowych.
  • Przyspieszenie gojenia się ran.
  • Rozszerzenie naczyń krwionośnych i szybsze krążenie krwi, a w rezultacie zwiększenie odporności organizmu.
  • Przyspieszenie metabolizmu (to dlatego po sesji w saunie, często mamy bardzo duży apetyt).
  • Wspieranie przemiany materii sprzyjające odchudzaniu. (Pamiętaj, że przebywanie w saunie samo w sobie nie odchudza).
  • Pielęgnacja skóry, odblokowanie porów.
  • Rozluźnienie napiętych mięśni.
  • Dodatkowo sauna sprawdza się w regeneracji po chorobie, a także na kaca.

W jaki sposób korzystać z sauny?

Ważne, aby wchodząc do sauny czuć się komfortowo. Nie należy wybierać się tam w trakcie choroby, na czczo, ani zaraz po jedzeniu. Trzeba pamiętać o odpowiednim nawodnieniu przed, a także w przerwach pomiędzy sesjami. Do sauny fińskiej (suchej) weź ze sobą tylko ręcznik. Jeżeli nie jesteś sam przyjęło się przywitać z innymi korzystającymi.  W ten sposób poczujesz się bardziej komfortowo i nikt nie będzie na Ciebie krzywo patrzył.

W teorii mówi się, aby wizyta w saunie składała się z 3 sesji, które trwają 10-15 min, jednak moim zdaniem, każdy powinien przebywać w saunie tak długo i tyle razy na ile czuje się dobrze. Jeżeli zaczynasz czuć się nieswojo, to właśnie czas, aby wyjść. Nie zrywaj się do wyjścia, powoli wstań i przyzwyczaj swoje ciało do zmiany pozycji. Po opuszczeniu sauny dobrze opłukać się pod zimną wodą i pobudzić organizm. Pamiętając jednak o tym, aby nie wkładać pod zimną wodę głowy (a przynajmniej nie od razu). Zrelaksuj się, nawodnij i odpocznij przed kolejnym wejściem.

Dodatkowe informacje:

  • Im wyżej w saunie się znajdujesz, tym wyższa temperatura.
  • Pamiętaj, aby jak najszybciej zamknąć za sobą drzwi. Im dłużej są otwarte, tym więcej ciepła ucieka na zewnątrz, a dodatkowo więcej osób będzie chciało zwrócić Ci uwagę.
  • Zwróć uwagę na oznaczenia, jeżeli sauna znajduje się w strefie nagości, nie powinno się zakładać żadnego rodzaju stroju kąpielowego. Z pomocą może przyjść jednak ręcznik.
  • Warto zaopatrzyć się w olejki lub koncentraty inhalacyjne i polać nimi kamienie w saunie suchej. Najprostszym sposobem jest mikstura amolu i wody, która udrażnia drogi oddechowe i którą bez problemu przygotujesz sam w domu.
  • Nie polewaj kamieni żadnego rodzaju wodami smakowymi itp. Spalony cukier spowoduje, że wszyscy szybko opuszczą saunę.
  • Jeżeli boisz się o swoje włosy, używaj specjalnych odżywek, jednak po wizycie w saunie.
  • Ostatnio w modzie są czapki, które mają za zadanie zabezpieczyć naszą głowę przed nadmiernym nagrzewaniem. Ile w tym prawdy, a ile mody nie jestem w stanie precyzyjnie powiedzieć.

Saunę znajdziemy na większości basenów w Twojej okolicy. Możesz również rozglądać się za usługami typowo związanymi ze spa, które w swojej ofercie często przygotowują specjalne pokazy w saunie.

Dodaj komentarz