Czy E-sport jest sportem? Wszystko co musisz wiedzieć.

wszystko o esporcie
Udostępnij
  • 4
  •  
  •  

Co to jest E-sport i skąd się wziął?

E- sport (electronic sport), w polskim tłumaczeniu sport elektroniczny. Jest to bardzo szybko zyskujący popularność rodzaj rozgrywek, który polega na rywalizacji w gry komputerowe. Przodującą platformą na jakiej rozgrywane są zawody to Microsoft, jednak swój udział mają także Nintendoo czy PlayStation.
Granie w gry komputetowe między sobą to nic nowego, a gracze robia to już od ponad 30 lat. My też możemy sobie przypomnieć czasy, w których rywalizowaliśmy między znajomymi w takie gry jak na przykład DSJ. Po 2000 roku wszystko ewoluowało, komputery stały się znacznie szybsze, a łącza internetowe i płynność połączeń umożliwiła rozgrywki sieciowe. Gracze z całego świata zaczęli rywalizować między sobą, a także oglądać rywalizację innych. Z czasem zawodnicy nabyli tak ogromne umiejętności, że przyciągali tysiące fanów i nowych miłośników gier. Był to silny sygnał, że na tym można zarobić. Zaczęto więc organizować turnieje i mistrzostwa, a rosnące stawki nagród pozwoliły, że e-sport stał się po prostu – profesją. Obecnie zawody rozgrywane są w ogromnych halach i arenach, gdzie tysiące fanów oglądają rozgrywki na żywo. Towarzyszy temu streaming pokazywany z komentarzem w internecie oraz coraz częściej także w telewizji.

Czy e-sport jest prosty? Jak zacząć grać?

Granie w gry komputerowe, może brzmieć dla niektórych jak dream job. Właściwie dla niektórych tak właśnie jest. Zresztą podobnie jest z tradycyjnym sportem. Nie dajmy się jednak oszukać, wraz z wielkimi pieniędzmi w grze i profesjonalizowaniu e-sportu, ciężko jest się przebić to czołówki i zarabiać duże pieniądze. E-sport wymaga ogromnego zaangażowania, ciężkiej pracy, treningu i wytrwałości psychicznej. Brzmi znajomo? Dokładnie tak, nie różni się to niczym od tradycyjnych sportów.
Jest za to jedna ogromna zaleta e-sportu. Wystarczy komputer i internet. Właśnie tak możesz zacząć trenować i stać się profesjonalnym graczem. Miej jednak na uwadze, że najlepsi trenują nawet 14 godzin dziennie, ćwicząc nie tylko taktykę rozgrywki, ale także analizując każdy update gry, a w głównej mierze udoskonalają zręczność,  refleks i czas reakcji. Może się to wydawać nieprawdopodobne, ale profesjonaliści są w stanie wykonać ponad 300 poleceń i akcji na minutę. Wielozadaniowość…

Czy jesteśmy skazani na e-sport?

Już na tą chwilę rynek sportów elektronicznych wart jest około 1 biliona dolarów. Nie ma wątpliwości, że e-sport jest na fali i zyskuje popularność. W pewnym stopniu zaczyna także przenikać do tradycyjnych sportów, jak na przykład w przypadku klubów Premier League w Anglii, które kupują zawodników e-sportu, aby reprezentowali ich w zawodach takich gier jak Fifa. Dodatkowo wydaje się, że e-sport staje się coraz lepiej zorganizowany, a działania jego przedstawicieli coraz sprawniejsze. Dzięki pomocy licznych sponsorów przenika on także do świata mediów. Stacje telewizyjne kupują prawa do transmisji rywalizacji e-sport, a w Korei Południowej e-sport stał się dumą i sportem narodowym. W 2015 roku finał Mistrzostw Świata w League of Legends obejrzało 35 milionów widzów! Pozostaje tylko kwestią czasu, kiedy zobaczymy zawody elektronicznych sportów na znanych nam stacjach telewizyjnych.
sport elektroniczny
Turniej popularnej gry Star Craft

Jakie gry dominują w e-sporcie?

Do najbardziej popularnych gier zalicza się gry typu strzelanka pierwszoosobowa (widok z oczu postaci):
  • Call of Duty (popularna gra wojenna)
  • Overwatch (futurystyczna gra o ciekawej stylistyce)
  • Counter Strike (jeden z najbardziej rozponawalnych tytułów)
  • Halo 5 (gra sience fiction)
oraz gry strategiczne (zazwyczaj typu RTS – Real Time Strategy):
  • Dota 2 (kontynuacja do znanej gry strategicznej Warcraft III)
  • League of Legends (fantasy)
  • StarCraft (gra sience-fiction)
  • Heroes of the Storm (fantasy)
Ciekawostka: 43 graczy na świecie jest obecnie milionerami dzięki nagrodom wygranym w grze Dota 2 w trzech ostatnich latach.

Kto ogląda e-sport?

Krótka odpowiedź. Mnóstwo ludzi. Około 380 mln ludzi na świecie oglądało e-sport w 2017 roku, a w tym 165 milionów osób regularnie śledzących rozgrywki. Głównie są to obywatele Ameryki Północnej, Chin oraz Korei Południowej.

Gwiazdy e-sportu?

Tak! Oni istnieją i są popularni. W Korei Południowej są gwiazdami, których każdy rozpoznaje na ulicy. Warto wymienić choćby kilku:
  • Lee Sang-hyeok „Faker” z Korei Południowej (League of Legends)
  • Cho „Maru” Seong Ju z Korei Południowej (Starcraft 2)
  • Marcelo „coldzera” David az Brazylii (Counter Strike)
  • Jaroslaw Jarząbkowski „pashaBiceps” z Polski (Counter Strike)
  • Kuro „KuroKy” Salehi Takhasomi z Niemiec (Dota 2)
  • Jong-yeol „SaeByeolBe” Park z Korei Południowej (Overwatch)
Warto wspomnieć, że często rozgrywki wygrywa nie jeden gracz, ale cała drużyna.

W jakich krajach e-sport jest najbardziej popularny?

Wydaje się, że powinna to być Korea Południowa uważana za kolebkę e-sportu, Jednakże ogromny udział w rozwoju sportu i ilości zawodników mają także Stany Zjednoczone. A co z Europą? Tutaj spotkamy legendarne już drużyny oraz rozwiniętą sieć turniejów. Ogólnie możemy jednak wymienić te kilka krajów, w których e-sport nabiera lub ma już spore znaczenie. Są to:
  • Korea Południowa
  • Stany Zjednoczone
  • Chiny
  • Niemcy
  • Francja
  • Polska
  • Wielka Brytania
  • Kanada
  • Turcja
  • Szwecja

Czy e-sport jest sportem?

I tutaj dochodzimy do pytania budzącego wielkie kontrowersje. Bardzo duża część ludzi uważa, że sport powinien angażować więcej aktywności fizycznej, takiej jaką spotykamy w piłce nożnej, tenisie czy siatkówce. A co zatem zrobić z szachami? E-sport podobny jest właśnie do tej gry, a Międzynarodowy Komitet Olimpijski uznaje szachy jako dyscyplinę sportu. Należy tutaj wyszczególnić, że jest to inny rodzaj aktywności, a mianowicie – aktywności intelektualnej. Możemy się z tym zgadzać lub nie, jednak w mojej opinii, jeżeli część gier o aktywności intelektualnej uznajemy jako sport, to e-sport także powinien zaliczać się do rodziny sportu. Podobnego zdania są władze wspomnianego już wcześniej MKOL’u. W Październiku 2017 organizacja ta przyznała, że „rywalizacja w e-sportach może być uznawana jako aktywność sportowa, a gracze są zaangażowani w przygotowania i treningi na takim poziomie intensywności, który może być porównywalny ze sportowcami sportów tradycyjnych”. Dodatkowo e-sport wpisuje się w prostą zasadę rywalizacji „wygrana lub porażka”. Zgadzacie się?
Dla przeciwników e-sportu, również znajdą się argumenty. Jednym z nich jest pojęcia aktywności psychofizycznej, która wpisuje się w definicje sportu. Aktywność ta jest efektem interakcji pomiędzy umysłem, a ciałem. Możemy to zaobserwować w każdym tradycyjnym sporcie np. kopnięcie piłki, czy uderzenie piłki do golfa. W e-sporcie aktywność ta ma inny wymiar, a ciało jest tylko swego rodzaju narzędziem do sterowania oprogramowania. Jak w takim razie zakwalifikować taki sport jak na przykład sporty motorowe? Jak sami widzicie dyskusja może się toczyć, lecz wszystko zmierza w kierunku zaakceptowania e-sportu do bardzo szerokiej rodziny dyscyplin sportowych, czy nam się to podoba czy nie.

Dodaj komentarz

Inline
Inline